reisdag 15 / vrijdag 19 september '08

Laatste kilometers in de Himalaya

Vandaag moeten we van Sarchu naar Keylong. Tripje van 115 km. Dat kan geen problemen opleveren.
De nachtrust was veel beter dan 10 dagen geleden. Onze lichamen zijn eindelijk aangepast aan de grote hoogte.
Jammer genoeg is het heel bewolkt deze ochtend. Na het ontbijt valt er een beetje sneeuw.
We vertrekken richting zuiden.
Door de sneeuw veranderen de putten in plassen. Zo kan je niet meer inschatten welke put het minst diep is.
Na een half uur heb ik al natte voeten.
Het zicht is beperkt tot 150 meter. Mijn fototoestel heb ik heel ver weg gestopt.
Bert en Hans zijn de enige die vandaag foto's (durven) nemen.

Nu wel een zalige nachtrust op 4200 m. Bewolkt maar nog niet bezorgd Moeten we toch ongerust worden?

Ladakhi winter

Winter in Ladakh is toch net iets anders dan winter in de Alpen.
We hadden de eer en het genoegen voortijdig kennis te maken met de Ladakhi winter.
Tijdens onze voorbereiding waren we vrij zeker dat deze reis in september perfect haalbaar was.
Vandaag maken we kennis met de harde realiteit van een winter in één van de meest onherbergzame gebieden ter wereld.
De Tata trucks zijn absoluut niet voorbereid op winteromstandigheden.
Eigenlijk zijn zij nergens op voorbereid.
Remmen, lichten of goede banden. Allemaal bijzaak.
Het enige wat belangrijk is voor Indische chauffeurs is in beweging blijven.

Na enkele kilometers zien we een Tata truck die door een brug is gezakt. Kan gebeuren.
Op een besneeuwde weg en bij beperkt zicht levert dit Bert een mooie foto op.
Gezien de aanhoudende sneeuw wachten we niet op militaire sleepdiensten die deze truck komen wegslepen.
We rijden naast de brug door de droge rivierbedding.

Verderop staat een militair konvooi stil. Omdat één van hen een lekke band heeft.
Andere trucks proberen voorbij te steken. Tot zij vooraan merken dat ze er niet voorbij kunnen.
Als voorlaatste beginnen de Tata jeeps aan hun ultieme ontsnappingspoging aan het winteroffensief.
Stilaan wordt zo heel de weg geblokkeerd. Door trucks, jeeps en sneeuw.
In Europa is meer discipline en kan je er als motorrijder altijd nog door. Hier niet.
We stoppen om een opening te vinden.
Truckchauffeurs kunnen of durven niet achteruit omdat ze dan niet terug omhoog kunnen.
Enkele trucks bewegen en maken een opening.
Een bus wil bergaf rijden maar zou daardoor onze vluchtweg afsluiten.
Ik rij tot vlak voor z'n bumper en roep. "You wait! Two minutes!!!"
Hans en Bert hebben zo de tijd om hun moto's te starten en samen vluchten we.

Things start looking serious Hier begint het fout te lopen Je moet vechten voor elke doorgang Net iets anders dan sneeuw in de Alpen

Ontsnapt

Na 5 uur in de sneeuw rijden wordt het eindelijk terug droog.
We nemen onze eerste verdiende pauze in Pang.
Iedereen is nat, onderkoeld en vermoeid van de nauwe passages.
Schoenen, handschoenen en jassen. Alles lekt. Onze moraal komt net boven het vriespunt.
We beseffen slechts gedeeltelijk wat ons vandaag overkomt.
We rijden verder tot Keylong en nemen het hotel van de heenreis.
's Avonds sneeuwt het ook hier. We horen dikke pakken van het dak schuiven.
Heel de avond!
We weten dat we vandaag geluk hadden. We weten alleen nog niet hoeveel. Dat blijkt morgen.

Foto's van Hans, Chris, Bert en Big Mike
Ladakh 1 Ladakh 2 Ladakh 3 Ladakh 4 Ladakh 5 Ladakh 6
Ladakh 7 Ladakh 8 Ladakh 9 Ladakh 10 Ladakh 11 Kaarten

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Sitemap Reisroute door m'n site.
Nieuws Laatste aanpassing: voorjaar 2019
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !