Stel dat je als klein dorpje als Monesi of La Brigue een erfenis krijgt. Een erfenis van een lange en moeilijk te onderhouden bergweg. Ooit aangelegd met militaire middelen en budgetten. Geen cadeau zal je zeggen.
Dit verklaart waarom die fenomenale Ligurische Grens Kam Route niet of slecht onderhouden werd. Of zelfs af en toe afgesloten omwille van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
Groot was mijn verbazing dan ook als ik in 2013 immense machines en manschappen die titanenjob zag aanvatten. Tot je achteraf verneemt dat die inspanningen met Europese subsidies uitgevoerd werden. Hoogstwaarschijnlijk om meer bezoekers aan te trekken; misschien zelfs een extra bron van inkomsten voor die kleine bergdorpjes.
Het verschil is deze eerste jaren na die sanering nog steeds zichtbaar. Beter of slechter voor de avontuurlijke motorrijder? Feit is dat ik de LGKS van 2003 tot 2013 elk jaar moeilijker berijdbaar zag worden. Hier bij enkele foto's die het zichtbare verschil in beeld brengen.
De naam is geen toeval. In de onmiddellijke nabijheid (op zichtsafstand) van Fort Central liggen 4 andere forten. Fort de la Marguerie passeer je als je naar Baisse de Peyrefique rijdt. Op dat moment rij je ook onder Fort Pernante onderdoor. En daarboven ligt dan weer Fort Giaure. Deze laatste twee zijn niet bereikbaar per motorfiets.
Als je vanuit Fort Central oostwaarts vertrekt zie je Fort Tabourde liggen (niet bereikbaar) en verderop Fort .....
De start en de andere hoofdstukken van "Best of" :
Parpaillon,
mystery pictures,
Monte Jafferau,
slecht weer,
Ligurische,
wondermooie panorama's
of
sfeerbeelden,
Fort Turra,
Col de Mallemort en Tête de Viraysse,
andere forten,
bochten en
bergmarmotten, arenden en bloemetjes
Who is Big Mike? | Een kleine toelichting over mezelf. |
Sitemap | Reisroute door m'n site. |
Nieuws | Laatste aanpassing: voorjaar 2019 |
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming ! |