Alle voorheen geschreven Denzel terminologie vind je hier
De Denzel beoordeling van routes loopt van 1 tot 5, waarbij 5 het moeilijkste is. Eén cijfer kan niet altijd de lading dekken van een volledige route van 30 of 60 kilometer. De beoordeling geldt dan ook voor de moeilijkste passage op een bepaalde route. Verder is het ook evident dat een bepaalde route, duidelijk zwaarder kan zijn na bijv. 2 weken hevige regenval. Af en toe wordt er door Harald ook een andere quotering toegekend voor beide flanken. Denk bijvoorbeeld aan de Tendapas waar de noordflank geasfalteerd is en 12 bochten heeft. De zuidflank daarentegen is grotendeels onverhard en telt 49 haarspeldbochten
Af en toe worden er door de plaatselijke instanties onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Reken voor concrete informatie bij voorkeur op andere reizigers die één dag voordien jouw route reden. Het is me al overkomen dat plaatselijke middenstanders geen idee hebben hoe de route boven hun dorp erbij ligt.
Ik probeer hier om met foto's die SG quotering te verduidelijken.
Schwierigkeits Grad 1 & 2
Hier kunnen we kort over zijn. Dit zijn geasfalteerde wegen, breed, zorgeloos rijden, geen krappe bochten of steile passages. Geen foto's nodig ;-)
Schwierigkeits Grad 3 Now we start to have fun
Vanaf dit niveau is het geen zekerheid meer dat de weg verhard blijft. Ervaring in het rijden in de bergen is noodzaak. Deze wegen zijn soms slechts één auto breed maar hebben dan wel regelmatig uitwijkmogelijkheden. Vangrails zijn niet overal aanwezig.De wegen kunnen deels of volledig onverhard zijn. De bochten worden krapper en er zijn al stijgingspercentages van meer dan 15% te trotseren. Zorg dat je voor de bocht in de juiste versnelling staat. Een voetje zetten op het verkeerde moment halverwege een bocht is niet altijd mogelijk. De steile passages kunnen ook lang aanhouden. Een doorsnee Belgische of Nederlandse motorrijder kan op dit type routes wel eens verrast worden.
Schwierigkeits Grad 4
Zelfs voor ervaren avontuurlijke motorrijders kunnen deze routes rijtechnisch zwaar zijn. Meestal één rijvak breed; maar weinig uitwijkmogelijkheden. Het wegdek is niet verhard en kan bovendien regelmatig van ondergrond veranderen.
We spreken hier van beschadigde ondergrond, bijvoorbeeld uitgesleten door smelt en regenwater. De route kan schuin liggen en grasbegroeiing kan het gevaarlijk glad maken. Het kan op dit type routes gebeuren dat je door een bedding van een beek moet rijden, droog of niet.
Verder biedt een SG 4 je zeer korte bochten; met een grotere 4X4 kan je sommige bochten niet in éénmaal nemen. Samen met al het voorgaande, maakt het ontbreken van vangrails deze routes tot gevaarlijk.
Schwierigkeits Grad 5
Natuurlijk bevatten deze routes al wat in SG 4 reeds opgesomd werd. Deze routes worden NIET of nauwelijks onderhouden. Te berijden op eigen risico. Naast zeer krappe en steile bochten vind je ook grote stenen tot zelfs rotsblokken op de rijbaan. De route kan deels weggeschoven zijn richting dal. Of de bovenliggende flank kan op de route beland zijn. Voldoende veerweg en bodemvrijheid is noodzaak. Vangrails zijn al afwezig sinds SG 3 maar naast diepe afgronden besef je dit pas ten volle. SG 5 vraagt het uiterste van mens en machine.
Na deze veelzeggende beelden rest mij enkel nog te melden : Een gewaarschuwd motorrijder is er twee waard
Alle voorheen geschreven Denzel terminologie vind je hier
Who is Big Mike? | Een kleine toelichting over mezelf. |
Sitemap | Reisroute door m'n site. |
Nieuws | Laatste aanpassing: voorjaar 2019 |
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming ! |