Foto's Big Mike

Juni 2004, De Daltons in de Alpen. Deel 6

Maira Stura kamroute

Hans slaapt 's nachts in zijn jeep bovenop de Col d'Agnel en vertrekt om 5 uur huiswaarts. Patrice en ik trekken de Col di Sampeyre over richting Maira Stura kamroute. Omdat we slechts met twee zijn, worden de risico's anders berekend... Een passage waar we met 4 man eventueel mijn GS voorbij krijgen, laten we nu liggen. Patrice rijdt er probleemloos voorbij om verderop te verkennen. Hij kan echter ook niet verder.
Jammer genoeg rijden we later via een andere toegang ook vast in de sneeuw. Het uitzicht is echter onwaarschijnlijk mooi.

We nemen afscheid op de Col d'Esischie. Patrice breekt snel zijn tent op en zoekt Chris op in Ceillac.
Ikzelf plan nog in Italie te blijven en geniet nog enkele uren van de prachtige uitzichten. Zo ook op de Punta Bicocca waar ik toch nog even langs rij. Twee uur in stilte genieten lijkt me hier niets te veel.

Rocca la Meija op Maira Stura kamroute
Af en toe terugdraaien is goed voor je kharma Maira Stura

Solo en op doorreis

De volgende ochtend breek ik ook mijn tent op en laad al de bagage op de brommer. Solo en op doorreis. Zo doe ik het ook graag.
Op een plaatselijk gekochte kaart vind ik een pas die niet in Denzel staat. Noordoostelijk van Sampeyre moet de Col del Prete en Col di Gilba me een verbinding geven naar Sanfront. Dit worden de eerste off-road kilometers met bagage van deze vakantie. Even aanpassen maar best wel leuk.
Navraag bij de locals houdt me op het goede pad. Enkele bouwvallige huizen illustreren het overwicht van de natuur. De pashoogte bereik ik snel. In de verte zie ik het pad en een 180° bocht. In deze bocht raadpleeg ik gelukkig de kaart en dan blijkt dat ik eerst een weide moet doorkruisen om vervolgens naar de Col di Gilba te rijden.

Iets later kruis ik een Suzuki DR400S. De motorrijder draagt een jack met "Offical". Verderop opnieuw tegenliggers, dit maal twee "Officials" in een Suzuki jeep. Zij vertellen me dat er een wedstrijd op deze flank doorgaat. Zo dadelijk vertrekken er 40 quads en daarna nog een groep jeeps.
De moeilijkheidsgraad van deze route maakt het onmogelijk om even snel naar beneden te rijden. Ik offer m'n pauzes op en zie de meute quad-racers in de verte staan. Uiterst geconcentreerd vervolg ik mijn afdaling. Gelukkig foutloos. Ik vermoed dat er onder die helmen toch meerdere verbaasde gezichten zitten. "Wat komt die zware GS, met bagage, hier in hemelsnaam doen op ons aartsmoeilijk wedstrijdparcours!"

Aangezien de jeeps hier nog niet verzameld zijn zet ik de afdaling verder. Jammer. Ik had best een babbeltje willen slaan met de wedstrijdrijders.

Volgende jaren reed ik deze pas nog meerdere malen. Deze eerste passage was niet het verstandigste om deze onbekende route alleen EN met bagage te rijden. Hier waren zeker momenten van twijfel, vervloeking maar ook het besef dat terugrijden geen optie meer is. Sommige stukken zijn heel steil en met losliggende stenen. Gelukkig waren deze passages bergaf. Bij latere passages reed ik deze dubbele col ook in de andere richting. Maar de klimpartijen op die grote losliggende stenen was hels. En zoals ik in 2004 vermoedde; onmogelijk bergop met bagage. Conclusie: Big Mike had hier geluk...

Colle del Prete & Colle di Gilba. Spookdorpje Colle del Prete & Colle di Gilba. Toegevoegd door Harald Denzel naar aanleiding van mijn passage en informatie Colle del Prete & Colle di Gilba. Zonder Denzel info, alleen en met bagage. Ik maakte ooit slimmere keuzes... Colle del Prete & Colle di Gilba. Toegevoegd door Harald Denzel naar aanleiding van mijn passage en informatie Colle del Prete & Colle di Gilba. Na de doorsteek vd weide volgt een stuk tussen de struiken. In 2006 gelukkig zonder bagage
2013 Veerle's Beta Alp 4.0 is veel beter geschikt dan een GS 2013 Veerle's Beta Alp 4.0 is veel beter geschikt dan een GS 2006 Prete en Gilba. Met machtig zicht op de Po-vlakte 2013 Prete en Gilba. Gelukkig kwam ik langs de linkse route naar beneden...

Nog even langs Monte Jafferau

My two weeks holiday are almost over. I go back to Salbertrand, there are other routes to check out. At the camping I meet a German woman, Carmen. She rides a Beta Alp 4.0 The next day we head for Mt Jafferau together. She preferred to have company on these sort of tracks, very smart. Carmen knows how to handle her machine so we reach Col Basset without any problems. The snow from last week is still here. We climb the last ridge on foot and enjoy the silence and the scenery for more than an hour.

Happily through the tunnel going up View on the summit of Monte Jafferau Mont Chaberton is in the distance

At Fort Foens we meet a Pajero driver from Milano. He knows this region since 30 years and has some very interesting stories to tell. From Ft Foens you can head directly to Constans but I prefer to go through the tunnel again. I told Carmen about the sight of the closed tunnel. Halfway in the tunnel you can only see a closed exit. Pretty scary! At my first visit in 2002, I was totally surprised. What you don't realise is that you entered the tunnel through another entrance which you can't see from halfway the tunnel!
Inside we stop to make several pictures. When I turn my head to look back I am still surprised by the extreme darkness. I thought I was prepared but no. It still scares me!

De laatste jaren (2013-2017) is de tunnel regelmatig afgesloten geweest door instortingsgevaar.

Dispair in a closed tunnel Luckily there is a second exit Fort Pramand, Mont Chaberton in the distance De flank route voorbij de tunnel richting Salbertrand. Mogelijk is de indrukwekkende tunnel ondertussen definitief gesloten wegens instortingsgevaar!!!

The climb to Fort Pramand is short but pretty difficult. Sometimes very steep with big rocks. I manage only just, Carmen manages as well. Good work! The next turn I drop the bike as I go a little bit too fast and the front wheel slips in the sand and stones. No damage.

This beautiful day was a perfect way to end a perfect bike holiday.
C ya.
Big Mike.

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Sitemap Reisroute door m'n site.
Nieuws Laatste aanpassing: voorjaar 2019
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !