Colle Moncenisio, deel 3
Postkoetsen, spoortunnel en bergspoorlijn

Uit onze geschiedenislessen weten we dat de Col du Mont Cenis een belangrijke verbindingsweg is sinds Hannibal. In 825 was er op de pashoogte al een Ospizio Moncenisio voor pelgrims en reizigers, nu onzichtbaar door het stuwmeer. Duizend jaar later, tussen 1803 en 1810, zal Napoleon Bonaparte ook hier zorgen voor een verbetering van de infrastructuur.

Postkoetsen op Col du Mont Cenis    Chemin de fer Col du Mont Cenis

In de 19de eeuw gebeurde er veel op de Col du Mont Cenis.

In 1857 werd er op bevel van Napoleon III begonnen aan een spoortunnel tussen Modane en Bardonnecchia. Er werd verwacht dat dit project 30 jaar ging duren.

In afwachting van de spoortunnel werd de verbinding Lanslebourg - Susa verzorgd door postkoetsen. Niet heel comfortabel maar een reistijd van 12 uur voor 80 km was toen acceptabel.

Chemin de fer Col du Mont Cenis Systeem Fell    Wagon Chemin de fer Col du Mont Cenis    Chemin de fer Col du Mont Cenis

In 1868 werd er in afwachting van de spoortunnel gestart met de bouw van een spoorlijn die de Col du Mont Cenis met zijn 2083 meter zou bedwingen. Het "Fell-systeem" werkte met een derde rail om de locomotieven extra aandrijving en remvermogen te garanderen op de passages van 8,5% !!!

Napoleon III vertrouwde de zaak en gaf toelating om deze extreme spoorlijn aan te leggen. Hij schreef wel een extra clausule dat de uitbating van de spoorlijn moest stoppen zodra de Mont Cenis spoortunnel klaar was. De uitbaters van de spoorlijn waren zeker van hun zaak en investeerden fortuinen in de aanleg van de spoorlijn, galerijen en bevoorradingsstations.

Herinneringen aan een treinreis in 1871...    Herinneringen aan een treinreis in 1871...

Tot ieders verrassing is de spoortunnel echter veel sneller klaar. Door de uitvinding van dynamiet en de ontwikkeling van een pneumatische boorhamer was de tunnel klaar in 1871 na amper 14 jaar.

Pas of tunnel tussen Vallée de l  Arc en Val di Susa?    spoortunnel anno 1870 op 2000 m hoogte!

Dit betekende ook dat de "Chemin de fer du Mont Cenis" na amper 3 jaar en kolossale investeringen zijn activiteiten moest stoppen. De galerijen die je nog ziet op de Italiaanse zijde van Col du Mont Cenis zijn hier stille getuigen van onwaarschijnlijke activiteiten 150 jaar geleden !!!

Deel 4, Modern verkeer en verlaten hotels

Deel 2, A.N.A.S. en baksteenrode Casa Cantoniera

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Sitemap Reisroute door m'n site.
Nieuws Laatste aanpassing: voorjaar 2024
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !