Casa Cantoniera sul Colle Moncenisio
In 1991 reed ik een eerste keer over Col du Mont Cenis ofte Moncenisio en sindsdien heeft deze pas steeds in m'n top-5 gestaan. Het spreekt voor zich dat ik tunnels vermijd en 1000 keer liever voor een bochtige Alpenpas kies.
Uit de geschiedenislessen weten we dat Hannibal mogelijk hierlangs de Alpen overstak; niet met 100 maar eerder met 17 olifanten.
In onze moderne tijden heb je meestal de keuze om naar een ander gebied te reizen via een Alpenpas of eerder door een tunnel. Als je anno 2023 van de Franse Maurienne naar de Italiaanse Susavallei wil, heb je ook hier twee opties.
Een wegverbinding tussen Maurienne en Susa bestaat blijkbaar al sinds 825. Zo was er Ospizio Moncenisio om reizigers en pelgrims eten en logement te bieden bij hun barre oversteek.
Duizend jaar later zal Napoleon Bonaparte ook hier zorgen voor een verbetering van de infrastructuur, meerbepaald tussen 1803 en 1810. Halverwege die 19de eeuw speelt het vervoer zich af met postkoetsen die van St Michel de Maurienne tot Susa 12 tot 15 uur onderweg zijn. Blijkbaar werd er onder koetsiers wel eens gekoerst en was de reis, mede daar door, behoorlijk riskant.
In 1868 opent een ambitieuze spoorlijn over hetzelfde traject en garandeert de reizigers. meer snelheid en veiligheid. Vreemd genoeg zal amper drie jaar later de spoorlijn reeds stopgezet worden. Hoofdzakelijk omdat ondertussen de Frejus spoortunnel klaar en geopend is; we schrijven 1871! Het feit dat de Frejustunnel amper 25 kilometer ten westen ligt en geen berg over moet kruipen maakt het voor de reizigers een zeer makkelijke keuze. Het feit dat de Frejus autotunnel pas 100 jaar later wordt aangelegd is behoorlijk verrassend, opening in 1980.
Als je over Col du Mont Cenis rijdt, zijn de vervallen hotels duidelijke bewijzen dat dit enkele tientallen jaren geleden nog een belangrijke verkeersader was. In 1993 reed ik van Lanslebourg naar Susa en toen waren zelfs de douanekantoren bij de stuwdam nog in gebruik ! Naast de leegstaande hotels en douanekantoren valt er nog iets op: de Casa Cantoniera. Lang dacht ik dat deze ook een soort douanefunctie hadden maar dat blijkt dus niet te zijn. Bij de aanleg van een moderne weg is er natuurlijk nood aan materiaal en werkmannen. Blijkbaar werden de werkmannen gelogeerd in die Casa Cantoniera.
A.N.A.S. is het nationale Italiaanse orgaan dat instaat voor bruggen en wegen. Vroeger was het transport van manschappen en materiaal naar moeilijk bereikbare plekken niet zo evident. A.N.A.S. bouwde daarom de Casa Cantoniera als huisvesting voor de wegenarbeiders en opslagplaats. Momenteel kan elke aannemer snel en op grote afstand operationeel zijn; dit betekent dat de Casa Cantoniera overbodig werden en momenteel enkel nog stille getuigen zijn.
Col du Mont Cenis reed ik de afgelopen 30 jaar meermaals en recent ook nog in september 2022. We reden terug van Turra Fort naar Susa en Bardonnecchia en ik stuurde mijn reisgezeller verder. Ik wou op mijn eigen rustige tempo genieten van de pas en mezelf de tijd geven om foto's te nemen. De Casa Cantoniera zijn de afgelopen jaren jammer genoeg verder vervallen. En ook verder beschilderd door plaatselijke graffiti artiesten.
Enkele jaren geleden was 1 van de huisjes zelfs de achtergrond voor Top Gear magazine. Zij gebruikten terecht een kleurrijke gevel als achtergrond om een blinkende bolide voor te presenteren !! In 2007 stopte ik voor een grote Casa en maakte enkele foto's van dit karakteristieke gebouw Het mooiste of meest opvallende huis op Col du Mont Cenis, het was alleszins hier dat Top Gear hun supercar parkeerde
Zelfs de boys van Top Gear erkennen de schoonheid van de Casa Cantoniera en poseren er in 2019 met een bijzondere Italiaanse supercar: Italdesign Zero Uno.
Nooit meer wat van gehoord en hij moest ook niet van zo ver komen als ik ;-)
Mijn eerste kennismaking met Casa Cantoniera dateert van 1991 op Passo dello Stelvio, of Stilfersjoch.
Toen vond ik asfalt nog leuk ;-)
Mijn eerste reisverslag ooit: Hannibal leeft
Who is Big Mike? | Een kleine toelichting over mezelf. |
Sitemap | Reisroute door m'n site. |
Nieuws | Laatste aanpassing: januari 2023 |
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming ! |