Spionage foto's van de duurste SUV...
 Rolls Royce Cullinan

Bergverhaal Nr. 10

Vorig verhaal            Volgend verhaal            Overzicht bergverhalen

Een klassieker op m'n programma is de Maira Stura kamroute. Logisch gelegen tussen de Maira-vallei en Valle Stura di Demonte. Vanuit Stroppo, via Marmora, kan je koers zetten naar Preit en rij je onverhard rond Rocca la Meija. Als je in Marmora echter rechtstreeks naar Colle d'Esischie stuurt blijf je op asfalt. Smal en slecht asfalt, maar hopelijk verwacht je niet anders in deze bergen. Verder zuidwaarts kan je via Colle Fauniera een machtige afdaling nemen richting Demonte. Een fantastisch desolate bergweg.

Autostrade van Demonte naar Pantani

Nu ben ik door de jaren heen wel gewend om af en toe een vreemd voertuig te ontmoeten. Vele automerken onderwerpen hun nieuwe modellen aan een uitgebreide road-test. Bij voorkeur in een veeleisend en afgelegen gebied.

Alpenpassen zijn dan zeer voor de hand liggend. De preproductiemodellen zijn dan meestal behoorlijk herkenbaar. Een eerder stadium, de prototypes, worden tegenwoordig gecamoufleerd met een wrapping in dazzle motief. Dazzle is de militaire kleurencombinatie van wit, grijs en zwart die wordt gebruikt om vormen te maskeren.

Waar kan je nou beter een prototype testen dan op een verlaten Alpenpas? Ondanks de dazzle-wrappng is het volume en de radiatorgrille herkenbaar uit duizenden Het lukte me zelfs om deze scoops door te sturen naar het Engelse CAR magazine

Veerle, Koen en ik laten de onverharde Maira Stura kamroute naast ons liggen. We rijden voorbij het standbeeld van Pantani zien de machtige afdaling richting Demonte liggen.
Twee voertuigen kruipen vanuit het dal omhoog, een grote zwarte BMW X5 en daar voor een wit/grijs voertuig. Tijdens het kruisen is het heel duidelijk. De radiatorgrille was niet gecamoufleerd en het dazzle motief slaagt er niet in om de imposante vormen van de nieuwste Rolls Royce te verhullen.

Wij maken plaats voor hen, zij maken plaats voor ons. Je kijkt en knikt en rijdt verder. Enkele seconden later zet ik Veerle en Koen even aan de kant. Ik laat hen op 't gemak verder afdalen en beslis zelf om terug te draaien. Ik vermoed dat het testteam boven wel even zal pauzeren. Vijf minuten later sta ik opnieuw boven en inderdaad, het prototype en de X5 volgwagen staan boven op de top.

Ik parkeer kortbij en vraag beleefd of ik foto's mag nemen. Het team heeft geen bezwaar. Terwijl ik de vraag stel word ik volledig overtuigd dat het om een prototype van de nieuwe Rolls Royce Cullinan gaat. Het dashboard is niet bestaand. De copiloot heeft een laptop die in het dashboard is ingeplugd. Als ik hen vraag of dit effectief de nieuwste Rolls is, lachen zij minzaam. Geen ja. Geen nee.

De testpilote en haar team hadden geen bezwaar dat ik foto's maakte Autostrade van Demonte naar Pantani

Ik was ervan overtuigd dat m'n foto's spectaculair waren. Het Engelse magazine CAR bevestigt m'n vermoeden en publiceert mijn foto's en verhaal onder hun hoofdstuk "Spy shots". Als je auto tijdschriften leest zie je regelmatig soortgelijke foto's. Je kan er over twijfelen of de autofabrikanten hun prototypes bewust in beeld laten komen. Extra publiciteit is meestal fijn meegenomen voor hen. Als een prototype nog niet mag uitlekken zullen alle fabrikanten wel een geheim en afgesloten testcircuit hebben vermoed ik.

Het lukte me zelfs om deze scoops gepubliceerd te zien in het Engelse CAR magazine Het lukte me zelfs om deze scoops gepubliceerd te zien in het Engelse CAR magazine

Lees eventueel ook    Bergverhaal Nr 6    over een onverwachte ontmoeting met een honderd jaar oude Bentley.

Vorig verhaal            Volgend verhaal            Overzicht bergverhalen

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Sitemap Reisroute door m'n site.
Nieuws Update zomer 2024
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !