Saga van de achterwiellagers

onberijdbare GS zwaar beschadigd kogellager, ontbrekende kogels...

Jammer genoeg heb ik de afgelopen 18 maanden meermaals problemen gehad met het achterwiellager.
Na enkele "trial and errors" en wat technisch consult kan ik nu het volledige relaas doen. In de hoop dat andere GS rijders er nuttige info kunnen uithalen.

1° panne: juni 2006, op het einde van m'n Alpentrip. Km stand: 122.000
2° panne: juni 2007, op de tweede dag van m'n vakantie. Km stand 135.000
3° panne: juni 2007, op het einde van diezelfde vakantie!!! Km stand 138.000

De eerste panne is niet leuk maar ook niet verrassend. De GS stond tenslotte al op 122.000 km. Waarvan een deel over ruw terrein gereden... De herstelling (en rekening) wordt bijna als normaal afgehandeld. De volgende 12 maanden, zonder ruw terreinvakantie, verwacht ik geen problemen. Dit jaar, op de tweede dag van m'n vakantie hoor ik allerlei verontrustende geluiden. Al rijdende ontkoppel ik maar het geluid houdt aan. Het stilleggen van de motor levert evenmin de verwachte stilte op. Het euvel zit dus gelukkig niet in de motor. Dat is al een geruststelling.

Bij een volgende stop zoek ik naar speling op het achterwiel. Niets verdacht. Geen olielekken. Ik verdenk vanaf nu de carterbescherming. Die heeft al wat meegemaakt en hangt slechts op 3 punten vast. Maar dat kan onmogelijk dit geluid veroorzaken. Verontrust rij ik verder en overloop alle mogelijke oorzaken. Volgende stop. Ik leg m'n hand op de kardanbehuizing en draai aan het achterwiel. Bingo. Dit kraakt als de kapotte knie van m'n vriendin Jelle. Het achterwiellager heeft nog steeds m'n volste vertrouwen. Zal het dan de kardan of een kardankoppeling zijn? Shit. Grote zorgen. Grote kosten. Einde vakantie??? 5 km verderop zet ik de motorfiets aan de kant en bel Hans. Hij staat met jeep en aanhangwagen 60 km verderop.

Ik hou mezelf voor dat alles op te lossen is. Koerierdiensten kunnen onderdelen snel ter plaatse brengen. Maar tegelijk besef ik dat het ook wel eens het einde van deze prille vakantie kan betekenen... Na een nachtelijke en geïmproviseerde demontage zijn we klaar om per jeep de local dealer op te zoeken. Maandag blijkt hij echter gesloten te zijn.

warm stoken met campinggaz voor demontage van Loctite bouten onberijdbare GS

Maandagmiddag stelt Klaus me zijn F650 ter beschikking. We vertrekken met enkelen voor een korte rit. Die loopt spontaan uit tot 22 uur. M'n eerste velduitstap dit jaar dankzij een geleende motorfiets. Bedankt Klaus! 's Avonds pak ik m'n bagage in om de volgende ochtend vroeg te vertrekken. Als je bij een dealer komt smeken om snel geholpen te worden moet je daar voor openingstijd zijn vind ik. Nu krijg ik Hans' 80G/S ter beschikking. Mijn GS blijft zonder achterwiel op de aanhangwagen staan.
Omdat ik op tijd vertrek heb ik nog de tijd om de Tenda tunnel te mijden en zo rij ik 's ochtends om half 7 helemaal alleen over de Tendapas. Fantastisch. Fijn begin van een dag.

Zaakvoerder Mirco van Mirco Moto in Borgo San Dalmazzo heeft gelukkig begrip voor mijn situatie en stroopt onmiddelijk de mouwen op. Na een half uurtje demontage blijkt niet de kardanas, maar wel degelijk het achterwiellager beschadigd te zijn! Gelukkig heeft Mirco dit onderdeel op stock. Diezelfde dag is mijn trouwe GS back on the road !!! Mille grazie a Mirco Moto

Conclusies

Jammer genoeg duikt op het einde van m'n vakantie opnieuw een probleem op. In Belgie laat ik het achterwiellager nogmaals vervangen. Gelukkig onder garantie! Bedankt Chris en Jo van Antwerp Moto Store. De onzekerheid laat me echter niet los. Waarom zijn 2 kogellagers zo snel kapot gelopen? Een na 15.000 km en het laatste na 3000 km!!! Gelukkig rij ik niet zo veel in de zomermaanden en kan er ook dan ook niets kapot gaan.

Tot ik de zaak eens bespreek met Henk, vriend en motorrijder. Maar ook tewerkgesteld in de SKF-groep. Hij neemt m'n twee kapotte kogellagers mee voor onderzoek. De professionele conclusie is er snel. Bij de eerste panne (juni 2006) heeft het kogellager rondgedraaid in het zachte aluminium en daardoor is de passing volledig overmaats geworden. Het volgende lager had niet voldoende weerstand om op z'n werk correct te doen en is daardoor al snel beschadigd (3000 km!)

Aan de oude beschadigde lagers is ook voor de leek merkbaar dat één en ander is foutgelopen. Zo is er een duidelijke verkleuring van de stalen buitenring van de lagers. Teken dat het lager heeft rondgedraaid en daardoor is warmgelopen. Met beschadiging van aluminium deksel. De buitenring van het lager is ook mooi gepolierd als bewijs dat het heeft rondgedraaid. Normaliter moet je op die buitenkant nog duidelijke sporen zien van het bewerken van die ring tijdens de productie van het lager.

zwaar beschadigd kogellager, ontbrekende kogels... buitenkant lager, gepolierd

Bij het openknippen van de lagers kwam nast de gepolierde en blauw gestookte buitenkant, ook duidelijk een beschadiging aan de binnenkant aan het licht.

beschadiging binnenkant lager lagers buitenkant

Eind augustus laat ik bij Cenmoto alles vervangen. Aluminium deksel en kogellagers. Ook de lagers om met een schone lei te beginnen. Wat later wordt mij de mogelijkheid geboden om de passing van het oude aluminium deksel te laten controleren. De technici van Hansen Transmissions bevestigen het vermoeden van Cenmoto en SKF specialisten. Het deksel is helemaal niet meer rond. Normaal zit het lager geperst dankzij een passing van -0,02mm. Na opmeting blijkt dit opgelopen te zijn tot +0,02mm.

opmeting ronding

Bij deze hoop ik dat de saga van de achterwiellagers volledig achter mij ligt.
Nogmaals dank aan alle hulp van Cenmoto, Mirco Motor, SKF & Hansen.
En dan nu op pad naar nieuwe avonturen.
Big Mike

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Sitemap Reisroute door m'n site.
Nieuws Laatste aanpassing: voorjaar 2019
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !