Passionele lessen. Deel 1

STELLING :
Een passionele hobby zoals motorrijden overleef je enkel met een portie geluk. De benodigde portie geluk staat hierbij in omgekeerde verhouding tot je ervaring én je wilskracht om steeds bij te leren!

OPMERKING :
Zelfs de meest toegewijde en ervaren motorstudent zal ondanks superieure voertuigbeheersing en bovenmenselijk verkeersinzicht ook beroep moeten doen op een portie geluk om zijn of haar passionele relatie met motorfietsen te overleven!!! Is dit de essentie van motorrijden? Ik vrees van wel.
Passie geeft oerkracht.
Passie vermengd met levensgevaar scoort qua kicx onovertrefbaar hoog.
The sky’s the limit ...

Het zal in ’72 geweest zijn dat ik gebeten werd door het motorvirus. Gezeten op de achterbank van onze Kever; bij de onschuldige leeftijd van 8 prille jaren. Gefascineerd keek ik naar een motorrijder die achter ons reed. Zacht wiegend. Zonder dak boven z’n hoofd??? Impulsief waaide ik. Hij waaide voorwaar terug! Nobele ontmoeting. Bizar. Raar voertuig zo’n motor?! Ik was gebeten !!!
Vader sprak de wijze woorden dat ik zo iets nooit zou krijgen. No Problem Dad! Michelleke deed jobs en spendeerde vanaf toen al z’n geld aan gemotoriseerde tweewielers.

LES  1 !

Twee dagen na m’n 18° verjaardag m’n rijbewijs behaald en één vakantiejob later ‘n Harley gekocht voor 25.000 Bfr. Te zwaar zegt U ? Nee hoor, dit was een Italiaanse Harley!!! AMF Harley-Davidson is ooit even eigenaar geweest van Aermachhi (Cagiva). Resultaat : Harley-Davidson SST 250. Een tweetaktje in baan of off-road versie.
Slechts 6 maanden plezier gehad van deze fiets. Een auto uit ‘n zijstraat, een onervaren en overmoedige chauffeur op ’n Harley en de pret was uit. Twee wielen kapot (één Harley en één Renault ), voorvork afgebroken en passagier Carlo met verlamde benen in de goot! De “verlamming” was gelukkig slechts een kwestie van enkele uren; spieren overspannen door er niet echt af te willen.

Ah, die eerste motorfiets ! Motorfiets finaal kapot en toch willen vertrekken !

Ik had geen lichamelijke gevolgen. Dank U God Van De Beginnende Motorrijders.
De les was echter duidelijk : Motorrijden is gevaarlijk!!! En voorrangsregels zijn relatief; als de auto van links had gekomen hadden we evengoed gevlogen en een been of voet kunnen verliezen.
M’n levensvoorraad motorrijdersgeluk werd hier al aanzienlijk aangesproken. Ik kreeg geen melding “ontoereikend saldo” maar besefte wel dat de labiele verhouding geluk ten opzichte van ervaring enkel door mijn inspanningen weer gestabiliseerd kon worden.

GOEDE EN SLECHTE VRIENDEN

Even zonder motor gezeten, wat geld geleend van m’n zus (eerlijk terugbetaald na vakantiewerk) en uiteindelijk deze DR gekocht. Was 2 jaar oud, had slechts 6000 km gelopen en kostte 40.000 Bfr. Vraagprijs was 50.000 Bfr. Mijn theorie achter deze aankoop? “Een grasveld is zachter dan asfalt en een boom moet je niet vergoeden als je er tegenaan knalt.”
Hoogtepunten??? Allerallereerste wheelie!
Na veel oefening in de polder. Rustig begonnen. Nooit overgeflipt! Na weken toch een aanzienlijke bedrevenheid. Uiteindelijk werden de meeste starts wel “airborne” genomen. Ik overwoog zelfs om iets op de carter-bescherming te schilderen, leek me wel leuk. Is er nooit van gekomen echter. ‘k Ben er wel één keer in gelukt tot in 4° versnelling het voorwiel op hersenhoogte (ja, tussen de oren ) te houden. Afgelegde afstand 50 meter.

DR400. Door zatte vrienden naast mijn bed gezet. Op de eerste verdieping nota bene! 4-persoons DR 400

Verder kan je met een enduro echt leren rijden. Je kan autodidactisch alle aspecten van het motorrijden en ook alle gevaren uitproberen, de ideale leermachine. Na hevige sneeuwval oefende ik bijvoorbeeld het rijden op glad terrein; beheerst gas geven en sturen. Remmen met feeling enzovoort. De eerste oefening i.v.m. een gecontroleerde achterwielslip wegens dichtgetrapte achterrem geschiedde in een herfstbui. Bij ongeveer 40 km/uur op een blankstaande wei.
Spontane ingeving : “ Zou een geblokkeerd A-wiel te controleren zijn ???” Niet dus. Wel een prachtige schuiver van 10 meter met bijhorende fontein en zeiknatte kleren. Einde oefening. Leve moeders’ centrale verwarming.

Tijdens een winterles werd ik verrast door een dichtgevroren plas achter een heuveltje. Resultaat? Naar de kant gestuurd, door het ijs gezakt en dan vastgereden in de zuigende modder op de bodem van de plas! Zweten bij - 5° C maar geen beweging in m’n DR te krijgen. Fiets achtergelaten (bleef spontaan rechtop staan!) en te voet op pad om hulp (lees : slechte vrienden) te gaan halen. Spelende kinderen werden eerder ter hulp geroepen (pré-Dutroux-tijdperk) en met vereende krachten ontzetten we de machine.
Toelichting : Goede vrienden zijn goed. Slechte vrienden zijn beter !!!!

AUW (2X)

Na twee en ‘n half jaar intensieve zelfstudie was m’n cursus- DR behoorlijk versleten. Ik was er zelfs in geslaagd een deuk te maken in de benzinetank. Meer bepaald aan de bovenkant, net voor het zadel. Jawel, één pijnlijk moment.
Een onschuldige put; te verrast om te reageren met ‘n remmaneuver of ‘n wheelie. De fiets valt stil.
De wet van behoud van energie jaagt mijn lichaam verder voorwaarts. Slappe knieën van het lachen omdat ik het pijnlijk einde correct voorzag en daar ging ik dan. Knal met m’n ballen op m’n tank...
Aangezien deze les auditief ondersteund was, walkman en ingebouwde hoofdtelefoon, heb ik nog 10 minuten liggen genieten van Carlos Santana’s gitaarwerk. Prachtige solo, gaat door merg en been ...
Afsluiter van deze lesdag was de amazonehouding om naar huis te rijden.
De afgeleefde DR werd voor 5000 frank verkocht aan één van de slechte vrienden. Marc was hardleers of te ijverig als motorstudent en werd er wel eens bij een wheelie afgeworpen!!!
Topless ruglanding in kiezel scoort ook hoog qua vrouwelijke aandacht (lees : 2 vriendinnen die een half uur lang steentjes uit je rug peuteren!!!)

Lees verder : Passionele lessen deel 2

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Overzicht Een uitgebreid overzicht van mijn site.
Sitemap Voor regelmatige bezoekers.
Nieuws Laatste aanpassing: Januari 2014
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !