Marathon Motor, BMW R1100GS, bouwjaar 1994
Moto73 Nr 10 van 8 mei 2004
Tekst en foto's : Peter van der Sanden en Big Mike

Bijna het eeuwig leven

In januari 2014, tijdens een volledige update van m'n site herwerkte ik deze pagina enigzins. De originele tekst van 2004 bleef dezelfde. Ik voegde enkele betere of recentere foto's toe.
In 2004 waren er al drie reisverhalen van mij verschenen in Moto73. "De week van de lange eerste versnelling", "Franse hoogtepunten" en "Onverharde kamroutes"
Ik contacteerde Coen Verburg, de toenmalige hoofdredacteur met een voorstel. Ik had net Chris' 1150 gekocht en bezat ondertussen de 1100 GS ook nog. Gezien zijn hoge kilometerstand stelde ik Coen voor om deze motorfiets volledig te demonteren. Dit kon een zeer interessante samenwerking worden tussen de Belgische of Nederlandse BMW invoerder, Moto73 en mezelf. Jammer genoeg zat zo'n volledige demontage tot de laatste vijs er niet in. Maar Moto73 had toen net de reeks "Marathon Motor" opgestart. Voor motorfietsen met een verhaal en een bovenmodale kilometerstand. Daarvoor kwam mijn GS wel in aanmerking.

Het onderstaande verslag stond dus in 2004 in Moto73:

Het zal niemand verbazen dat er zich relatief veel BMW-rijders aanmelden voor de rubriek marathon-motor. Dit merk staat nu eenmaal goed bekend bij groottoeristen.
De marathon-motor van deze week is een R1100GS uit 1994 van de Belg Michel Jacques. Niet alleen op het asfalt maar ook op het gravel leefde hij zich de afgelopen jaren uit met de R1100 GS.

De oplettende lezer van Moto 73 zal de witte R1100GS van Michel bekend voorkomen. De afgelopen jaren verschenen er van hem drie reisverhalen in Moto 73. Michel, 40 jaar, heeft een voorliefde voor het Alpengebied en dan bij voorkeur die plaatsen waar het asfalt ophoudt en het echte avontuur begint. De magazijnbediende uit Hoboken kocht zijn R1100GS in 2000 bij een kilometerstand van 125.000km.

Vertrouwen

Michel: "Een motorfiets met zoveel kilometers zou een extra risico kunnen inhouden. Ik kocht deze motor van Chris, een goede vriend van mij die BMW-mechanieker is bij Motor Service Selbach in Lier. Hij had hem nieuw gekocht en altijd zelf onderhouden.
Verder wist ik dat bij 110.000 km het blok was open geweest. De originele hoonsporen in de cylinders waren toen nog zichtbaar! Ondanks de hoge kilometerstand wist ik zeer goed wat voor motor ik in huis haalde.
Voor omgerekend ca. 5000 euro werd ik de nieuwe eigenaar van de toen zes jaar oude BMW."

In de operatiezaal... Peter van der Sanden maakt de bewijsfoto's

"Mijn eerste trip met de GS voerde naar de Vogezen. Dicht bij huis maar wel een mooi gebied om motor te rijden. Op de terugweg in Duitsland kocht ik het boekje 'Denzel Grosser Alpen Strassen Fuhrer'. De aanschaf van dat boekwerk zou mijn leven volledig veranderen."
Na eerst nog snel even de (versleten) achterwiellager vervangen te hebben stond in september het eerste Alpenavontuur op het programma. Een avontuur werd het wel maar niet zoals gepland. Al op de vierde dag kieperde Michel, samen met zijn vriendin die achterop zat, om in het Italiaanse Cuneo. Overmoed op een rond punt bij 30 km/hr was waarschijnlijk de oorzaak. Een gebroken enkel en een afgebroken vakantie waren het gevolg. De schade aan de motor bleef beperkt tot wat krassen.

Nee, de GS kan niet dieper!

Bij kilometerstand 145.000 werd het tijd om wat aan de voorrem te doen. Onderweg in de Vogezen bleek dat de remblokken bleven hangen. Roest op de geleidingsstaafjes veroorzaakten dat euvel. Schoonmaken en nieuwe remblokken waren niet echt genoeg want de remschijven bleken ook hun beste tijd te hebben gehad. "Sindsdien haal ik die asjes er regelmatig uit. Afschuren met een staalborstel en heel subtiel insmeren met kopervet tegen het roesten."
Terug in België werden de versleten schijven vervangen door een goed stel "tweedehandsjes".

Asjes opschuren en invetten De eerste remschijven hielden het 145.000 km vol

Michel Jacques behoort niet tot de categorie motorrijders die tijdens een uitstapje meer tijd op een terras doorbrengt dan op de motor. "Tjonge, wat heb ik daar een hekel aan. Een motor mag alleen stil staan als die in garage staat. In alle andere gevallen moet je ermee rijden. Dat geeft mij in ieder geval het meeste plezier.
Dat is ook de reden waarom ik er meestal in mijn eentje op uit trek. Ik kan dan helemaal mijn eigen reistempo bepalen. Alleen moet ik er wel voor waken dat ik geen grote risico's neem wanneer ik onbekende onverharde paswegen ga verkennen. Maar zelfs in die desolate gebieden kom je andere motorrijders, mountainbikers of wandelaars tegen. Een hotel of camping om te overnachten heb ik niet altijd nodig. Beleefd toestemming vragen of je je tentje ergens neer mag zetten en klaar is Kees. De volgende ochtend vroeg weer op en stoppen bij de eerste de beste bakker voor het ontbijt.
Mooier kan toch eigenlijk niet?"

Camping met respect te betreden

Versnellingsbak

De versnellingsbakken van de wat oudere BMW's (tot 1998) hebben in het verleden al tot flink wat overwerk van BMW-monteurs geleid. De R1100GS was daar tot nu toe van verschoond gebleven. Echter twee opeenvolgende lekke afdichtingen van de uitgaande as van de versnellingsbak wezen er op dat er meer aan de hand was dan een lekke keerring. Het lager van de versnellingsbak leek stuk. Omdat het blok toch open lag werd meteen ook de koppelingsplaat vervangen.
In september was alles weer gerepareerd waarna de beproeving volgde in de Alpen. In een poging om de Ducati 996 van reisgezel Bert bij te houden kreeg Michel zijn achterrem aan de kook. "Dat is wel even schrikken als je merkt dat je geen achterrem meer hebt, juist op een moment dat je het ding heel hard nodig heb. Kort daarna heb ik de achterpomp laten vervangen. Ook de oliekeerringen van de voorvork waren aan vervanging toe", aldus Michel.
De problemen met de versnellingsbak bleken toch nog niet helemaal voorbij. De motor schakelde steeds slechter en sprong uit de versnelling. Meestal openbaart zich dat probleem al eerder bij BMW, bij de R1100GS van Michel was dat pas bij 169.000 km het geval. De versnellingsbak werd onder handen genomen en één schakelvork bleek aan vervanging toe te zijn. Probleem opgelost.
Bij de eerstvolgende Alpentrip trapte Michel opnieuw door zijn achterrem. De nieuwe pomp had dus niet geholpen. Michel: "Ik denk dat het gewoon aan mijn rijstijl heeft gelegen. Ik heb teveel van de remmen gevergd. Ik weet ondertussen dat als je ieder jaar de remolie laat verversen je dit soort problemen voor kunt blijven."
Dat de achterschokbreker het bij Michel, die zelf al niet de lichtste is en ook nog met veel bepakking rijdt, zwaar te verduren heeft zal duidelijk zijn. De originele veer is vervangen door een zwaarder WP exemplaar en dat voldoet prima.

Kardanas

Een trip naar de Pyreneeën in september was licht teleurstellend. Michel: "Dat lag niet aan de BMW maar meer aan het feit dat het in die periode al zo vroeg donker is wat inhoudt dat je te vroeg moet stoppen met motorrijden. Op de terugweg kwam ik door de Cevennen en het stadje Alès. Hier waren de week voordien zware overstromingen geweest. Caravans hingen nog in de bomen en overal stonden auto's met de deuren open om te drogen. Heel veel bruggen waren beschadigd. Dat bood een verschrikkelijke aanblik."
Met ruim 180.000km op de teller was revisie van de voorrempomp nodig. Meer impact op de portemonnee had de vervanging van de kardanas. Het mankement bestond uit één kapot lagertje van de kruiskoppelling. Maar aangezien dat alles één geheel vormt moest de complete kardanas worden vervangen.

Juni 2003, voor Michel staan er dit maal expliciet enkele adembenemende kamroutes op het programma.

Assietta kamroute Assietta Kam route Eerste besef dat die grote berg wel eens Mt Chaberton zou kunnen zijn Varaita Maira Kam Route
Klaar voor m'n allereerste LGKS. Geen idee waar ik aan begon! Dia's ipv digitaal, na 12 jaar heb ik deze compositie nog altijd niet kunnen evenaren Col de la Boaire prachtig op foto, de hel om te rijden

Dit keer lukt het wel om zonder sneeuw een van de meest avontuurlijke routes binnen Europa te rijden: de Ligurische grenskamroute. Onder deze omstandigheden hield de R1100GS zich prima. Michel: "Spijt van de aanschaf van deze motor heb ik nooit gehad. De motor doet precies wat je van hem verwacht. Zowel handelbaar op asfalt als op gravel. Ik vind het knap dat deze twee eigenschappen zo goed in één motor verwerkt kunnen worden."
Bij 192.000km bleken de klepdekselbouten vervangen te moeten worden omdat de draad was beschadigd. Ook werden er nieuwe "trekbouten" gemonteerd. Deze bouten zorgen ervoor dat de cilinder tegen het carter blijft gedrukt. Het euvel met die trekbouten kwam aan het licht doordat de voetpakking begon te lekken zonder dat die pakking lek bleek te zijn. Nieuwe bouten en alles is weer goed afgedicht.

Perfecte compressie

Bij Tonn van Alphen motoren (waar ze veel ervaring hebben met BWM motoren) zag men reikhalzend uit naar de komst van de BMW R1100GS met zoveel kilometers op de teller. De Moto 73 expert: "Dat de gemiddelde BMW rijder flink wat kilometers rijdt is ons bekend maar er zijn niet zo heel veel mensen die met een GS ook echt op onverharde wegen gaan rijden. Ik was dan ook zeer benieuwd in welke staat deze motor zou verkeren.
Na een kort proefritje bleek dat in ieder geval alles nog functioneerde zoals het dat ook behoort te doen. De harde achtervering vind ik wel prettig maar dat komt denk ik door mijn race-ervaring. Bij een motor met zoveel kilometers op de teller ben je natuurlijk altijd benieuwd naar hoe het zit met de compressie. Uit ervaring weet ik dat dat bij BMW meestal wel goed zit. Bij deze motor was het allemaal nog uitstekend, zeg maar hetzelfde als bij een BMW die pas 20.000 km heeft gelopen."

De compressie bleek perfect! batterij en alternator: OK

"De niet meer originele accu, die met wat moeite onder de tank te vinden is, laad nog goed bij. Controle van de lagers (deze welke je van buitenaf kunt controleren) leverde niets verkeerds op. De remschijven zijn een ander verhaal. De dubbele schijven zijn binnen afzienbare tijd aan vervanging toe, de achterste schijf had al lang vervangen moeten zijn. Het bandenslijtagepatroon is normaal. Lakwerk is nog goed te noemen en met wat extra poetswerk krijg je het nog bijna als nieuw. Met het aluminium is het anders gesteld. Dat ziet er niet meer zo fris uit."

Middenbok en zijpoot

"De kunststof tank van deze GS is in de garantieperiode vervangen door een andere exemplaar. Bij de eerste types lekte benzine als er loodvrij werd getankt. Deze kunststof tank ziet er nog prima uit. Vanaf 1996 hebben alle modellen een metalen tank gekregen. De wegrijblokkering functioneert niet. Chris heeft dat overbrugd om onderweg in de bergen gemakkelijker even te kunnen stoppen en weer weg te rijden, zonder dat de motor steeds afslaat.
De middenbok is helemaal versleten. De motor staat op die middenbok dan ook behoorlijk op scherp. De bedieningsorganen van deze BMW zijn allemaal nog redelijk goed behalve het schakelmechanisme wat nogal wat speling vertoond.
Door de roestvorming van bijna alle boutjes en moertjes ziet de BMW er minder strak uit dan hij eigenlijk nog is. De achterremleiding is vervangen door een stalen leiding. Tenslotte de buddyseat, deze is behoorlijk gehavend wat deels komt omdat deze buddy verhoogd is. Maar versleten is het ding na bijna 200.000km nog steeds niet. En het ding heeft de afgelopen vier jaar toch steeds een behoorlijk gewicht moeten torsen".

Is zo'n motor met zoveel kilometer eigenlijk nog wel te verkopen vroegen wij ons af?
Tonn : "Zo'n motor inruilen en in de showroom zetten heeft geen zin. Dan staat die er over 10 jaar nog. En dat terwijl zo'n motor nog lang niet versleten is. Maar leg een klant die bij je binnen komt maar eens uit dat die motor ondanks 195.000km op de teller best goed is voor nog een ton. Dat gelooft niemand. Zo'n motor moet je particulier verkopen aan een bekende die de voorgeschiedenis van de motor kent."
Dat laatste is inmiddels ook het geval bij de motor van Michel Jacques.

Ondertussen kocht Michel voor de tweede maal Chris' moto over. "Ik was de afgelopen 4 jaar heel tevreden van deze 1100 en heb in maart 2003 Chris' 1150 overgekocht. Deze machine heeft de afgelopen 4 jaar slechts 80.000 km (ja tachtig duizend) gelopen. Chris kocht op zijn beurt de 1200. Wie weet stap ik binnen 4 jaar over naar deze machine? Wie zal het zeggen."

Michel.

BIJZONDERE REPARATIES EN PROBLEMEN

 68.182 koppeling vervangen (287 euro)
132.700 nieuwe kardanlagers (123 euro)
140.000 nieuwe accu
145.700 revisie voorste remklauw (180 euro)
145.800 andere remschijven voor (175 euro -occassie)
150.030 lager versnellingsbak vervangen, nieuwe koppeling (274 euro)
158.300 rempomp achter vervangen (100 euro)
158.800 voorvorkkeerring en olie vervangen (72 euro)
167.500 revisie achterschokbreker en WP-veer gemonteerd
169.000 revisie versnellingsbak en nieuwe koppelingskabel (436 euro)
179.900 vervangen kardanlagers
182.700 revisie voorrempomp en nieuwe kardanas (506 euro)
184.000 voorwiellager preventief vervangen (70 euro)
189.000 vervangen kardanlagers
191.200 klepdekselbouten en trekbouten vervangen beide cilinders (380 euro)
192.000 achterremleiding vervangen door stalen exemplaar (45 euro)
194.800 nieuwe koppakkingen en rechter voetpakking (247 euro)

Foto's van Peter van der Sanden

Verplicht portret Wim Guzzi was er ook bij Big Mike Belgium in action
Big Mike Belgium in action Big Mike Belgium in action Big Mike Belgium in action

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Overzicht Een uitgebreid overzicht van mijn site.
Sitemap Voor regelmatige bezoekers.
Nieuws Laatste aanpassing: Januari 2014
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !