reisdag 14 / donderdag 18 september '08

De terugreis

Er zijn op het eerste zicht niet veel alternatieven om terug te rijden van Leh naar Delhi
Thuis hadden we een route gepland via Tso Kar en Tso Moriri maar die route hebben we geschrapt.
Omdat het reistempo erg traag is. En omdat zelfs de "verharde" wegen onwaarschijnlijk slecht zijn.
Toon is één van onze informanten en raadt ons aan de Spiti vallei te rijden.
Leh, Sarchu, Keylong en dan via de Kunzum La naar de Spiti vallei. Dat is het plan.

We zijn ondertussen behoorlijk zelfzeker. Wat zou ons nog kunnen verrassen?

Ontbijtomeletje in een dhaba Op weg naar school. Zonder haast Iemand ham in z'n omelet?

Wegenwerkers

De Manali Leh Highway is mogelijk de moeilijkst onderhoudbare weg ter wereld.
Acht tot negen maanden per jaar bedolven onder sneeuw en ijs.
Tijdens de zomermaanden moeten militaire bulldozers de weg sneeuwvrij maken om daarna te kunnen herstellen.
BRO betekent Border Road Organisation. Een militaire afdeling die verantwoordelijk is voor deze belangrijke weg.
Als de weg open is rijden er dag en nacht zware Tata trucks en militaire voertuigen over.
Het materiaal moet over de hoogste passen ter wereld aangevoerd worden. Asfalt wordt ter plaatse gesmolten in grote olievaten.
Een asfalteer machine kom je hier zelden tegen.
De wegenarbeiders zijn binnenlandse gastarbeiders. In het arme India is 3 maanden werkzekerheid voldoende om enkele duizenden kilometers te verhuizen.
De arbeiders wonen letterlijk 3 of 4 maand "langs de kant van de weg".
Dit kunnen wij ons absoluut niet voorstellen als Westerlingen.
Aan hun roetzwarte kledij is af te lezen hoe zwaar het leven hier op de hoogste weg ter wereld wel is.

Wegenwerkers Roetzwarte wegenwerkers Redelijk stuk weg, dankzij zware arbeid

Wij reisden zonder volgwagen Tanglang La. Deze keer geen hoofdpijn Zanderige wegomlegging op More Plains Tata trucks of Mad Max?

Riders on the storm Enfield 500 cc. Built like a gun. Ride like a bullet Gata loops Sarchu. Luxury tents with all basic facilities

De laatste kilometers tot het tentenkamp van Sarchu zijn weer de langste.
Lichte regenval en geen idee hoever het nu nog is tot het tentenkamp.
Ver genoeg om je regenpak nog aan te doen?
Te ver om zonder regenpak verder te rijden? Dilemma's
We rijden verder en zijn "vochtig" maar "niet nat".
Te nat zou absoluut niet praktisch zijn in de koude nacht op deze hoogte.
Morgen staat een dagje van 115 km op het programma tot Keylong.
Onderweg één pas, Baralacha La. 4892 m. De voorlaatste echte Himalaypas.

Foto's van Hans, Chris, Bert en Big Mike
Ladakh 1 Ladakh 2 Ladakh 3 Ladakh 4 Ladakh 5 Ladakh 6
Ladakh 7 Ladakh 8 Ladakh 9 Ladakh 10 Ladakh 11 Kaarten

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Overzicht Een uitgebreid overzicht van mijn site.
Sitemap Voor regelmatige bezoekers.
Nieuws Laatste aanpassing: Januari 2014
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !