reisdagen 12 en 13 / dinsdag 16 en woensdag 17 september '08

Khardung La

Worlds highest motorable road!

Als de Indiėrs iets goed kunnen dan is het wel "verbloemen".
Toen de laatste 20 jaar bleek dat er veel Westerse toeristen speciaal voor hun Manali Leh Highway naar India kwamen was het evident dat dit succes verlengd moest worden.
"Als we nu die Khardung La eens opgeven voor 5600 meter hoogte? Dan blijven die toeristen hier wat langer.
"OK"
Khardung La is een pas ten noorden van Leh. Hij brengt ons tot aan het begin van de Nubra vallei; op een boogscheut van de Chinese grens.
Die grens is niet zo interessant. De Nubra vallei wel.
Maar het meeste succes krijgt het bordje "Khardung La. Worlds Highest Motorable Road 18.380 feet"

Het hoeft niet perse voor ons. Maar als je dan toch in de buurt bent.
Zoals bijna elke dag vertrekken we (domweg) zonder ontbijt. De Westerse gewoonte dat je altijd wel ergens eten vindt als je honger hebt.
De eerste kilometers vanuit Leh is het asfalt perfect. Dit wordt een makkie...
Na 15 of 20 kilometer houdt het asfalt op en doen de putten hun intrede. Het tempo zakt nog meer. De honger stijgt.
Bovenop de pas wordt de ijle lucht nogmaals voelbaar. Nee we zijn nog geen supermannen ook al verblijven we al meerdere dagen boven 3500 m. hoogte.
De top lijkt op een vergaan bedevaartsoord. Te veel borden willen alsnog bewijzen dat deze pas effectief 18.380 voet hoog is. Omgerekend 5600 meter!!!
Chris' hoogtemeter denkt er anders over.

Bert, Chris en ik wandelen even rond. Het meest opmerkelijke is dat wij nu onomstotelijk op de noordflank van de Himalaya kijken.
De afdaling gaat moeizaam. Mijn buik schudt alle kanten uit en ieders ruggegraat wordt gefolterd.
Mijn moraal zakt, 20 kilometer voorbij de pashoogte is een kazerne onze eerste hoop op ontbijt.
Een noedelsoepje en tijd voor overleg. Wegwijzers vernoemen dorpsnamen die niet op mijn kaart staan.
De namen die ik wel kan terugbrengen betreffen dorpen diezowel voor als achter ons liggen.
Je wordt er moedeloos van. Bert blijft zoals steeds koel. Na wat gemopper van Chris en mij rijden we verder.

Na een kort bezoek aan het dorpje Khardung rijden we terug naar Leh. Oorspronkelijk had ik deze trip als 2-daagse gepland om zo ook de Nubra vallei te kunnen proeven.
Maar in verband de lange en vermoeiende reis terug hadden we graag nog een rustdag voor het vertrek.

Zie je die weg daar? Noem jij dit een weg? Khardung La pashoogte Een groene oase?

Dankzij vernuftige irrigatiekanalen Blik op noordflank van K-La Zoek de motorrijder Hey Sjakie. Wat zit er in jouw bordje?

dag 13

Af en toe kijken we toch eens naar onze mechanische muilezels. De terugreis naar Delhis is ondertussen beraamd op 8 dagen.
Na Keylong willen we verder oostelijk richting Spiti vallei. We weten ondertussen dat er veel kan foutlopen dus plannen we ook 1 extra dag in.
Vandaag herstellen we volgende onderdelen. Nieuwe claxon voor mij omdat de andere er was afgevallen. Mijn luchtfilterhuis blijkt ook los te hangen.
Het luchtfilter vinden we terug tussen de framebuizen. Ik ken geen Westerse of Japanse motorfiets die verder rijdt na enkele dagen stof happen zonder luchtfilter...
Bert's Enfield werd enkele dagen geleden al voorzien van een nieuwe oliedichting.

Sleuteltijd mooi stukje huisvlijt Olielekje? Waterdicht schoeisel

We zijn klaar voor de terugreis.
Denken we...

Foto's van Hans, Chris, Bert en Big Mike
Ladakh 1 Ladakh 2 Ladakh 3 Ladakh 4 Ladakh 5 Ladakh 6
Ladakh 7 Ladakh 8 Ladakh 9 Ladakh 10 Ladakh 11 Kaarten

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Sitemap Reisroute door m'n site.
Nieuws Laatste aanpassing: voorjaar 2019
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !