restyled januari 2014: Nieuwe kleuren, verbeterde weergave op smartphones, thumbnails groter gemaakt, Motigo tellers weggesmeten dus hopelijk geen pop-ups meer.... Enjoy

LADAKH

North of the Great Himalaya!

Een land zo ruw en desolaat dat enkel de beste vrienden of de ergste vijanden er naartoe trekken.

Ladakh, gelegen op het Tibetaanse hoogplateau en bereikbaar via de hoogste passen ter wereld.
Het idee om de hoogste bergketen ter wereld per motorfiets over te steken doet ons al 2 jaar dromen en watertanden.
We boeken enkel onze vliegtickets. Geen reisorganisatie, geen volgwagen met bagage, geen vastgelegde overnachtingen.
Free as a bird wilen wij dit gebied leren kennen.

In Delhi logeren we in Landmark Inn hotel in Karol Bagh. In deze wijk zijn alle motorzaken en accessoireshops gevestigd en kan je uitgebreid kijken en vergelijken.
Na een halve dag shoppen hebben we 4 identieke Enfield’s 500 Cc met 22 liter benzinetanks en bagagedragers.
De huurprijs is 11700 Indische Roepies per motor, omgerekend ongeveer 185€ voor 3 weken.
Mister Madaan van Madaan Motors dringt er op aan om een “mechanic” mee te nemen voor 100 Indische roepies per dag of 2€50.
Dat is niet ons idee van avontuur maar uit beleefdheid nemen we hem 2 dagen mee.

vlnr: Ashwani, Sooby, Chris, Bert, Hans Head office, CEO van Madaan Motors No rules. Great traffic Even Apeldoorn bellen

Manali Leh Highway

De Manali-Leh Highway overschrijdt de Himalaya en doet onder avonturiers de ogen schitteren.
Voor de afstand van 475 km worden 3 dagen gepland. Sneller is gekkenwerk.
De Manali Leh Highway is in eerste instantie een militaire route. Om India te beschermen tegen boosdoenders als Pakistan en China.
Verder is het ook een handelsroute om het afgelegen Ladakh te bevoorraden. De afgelopen 30 jaar blijkt het ook nog eens een touristische topper te zijn.
De route is slechts 4 maanden per jaar berijdbaar. De rest van het jaar zorgt koning winter voor absolute isolatie van het gebied.
Veel Westerlingen zien daar weer een nieuwe uitdaging in.
Vanuit Delhi rijden we naar Bilaspur, gelegen in de heuvels.De voorlopers van het machtige Himalaya gebergte bezorgen ons de nodige verkoeling. Out of the plains zeggen de Indiërs.
Volgende stop is Manali en dan zitten we al op 2000 meter hoogte. Hier nemen we een extra rustdag om te acclimatiseren.
We hebben geen idee waar we voorstaan betreffende de hoogteziekte. Maar omdat iedereen het aanraadt volgen we de wijze raad op.

Onze mechanic Cesar vervangt hier mijn tandwielen en ketting. Waarschijnlijk de reden waarom Mr Madaan zo aandrong om hem mee te nemen!
Indiërs zijn meesters in het verzwijgen van achterliggende gedachten. We vragen beleefd aan Cesar of hij mee verder wil rijden tot in Leh.
Omdat we toch niet zo zeker zijn of we die Enfield techniek even vlot als hij beheersen.
Volgende stop is Keylong maar eerst moeten we de Rotang pas (4000 meter) over. We hebben er zin in. Naast de weg staan stalletjes met 70's stijl skipakken.
Blijkbaar wil een Indiër af en toe wel eens pronken met een foto waarop hij in de sneeuw staat.
Omdat iedereen weet dat sneeuw koud is zal de Indische toerist dan ook gretig ingaan op het aanbod skipakken.
Of het effectief koud is, speelt geen rol. Met een skipak sta je toch mooier op de foto zeker!

We reisden zonder bagagewagen... Rotang pas, hier nog verhard maar met putten Deze modderpartij maakt ook deel uit van de Manali-Leh Highway... Pashoogte Baralacha La, 4892 meter

De overnachting in Keylong bevalt prima. Onze vijfde reisdag brengt ons naar Sarchu (4200 meter).
De hoogste pas tussen Keylong en Sarchu is de Baralacha La met 4892 meter hoogte. Het reistempo kunnen we ondertussen een beetje inschatten.
En dat blijkt absoluut niet te vergelijken met ons Westers reistempo. Gisteren reden we 115 km op 6 uur. Yep, amper 20 km / uur.
Niets om ons zorgen over te maken maar het zal ons toch meermaals blijven verrassen.
Sarchu ligt in een prachtige vallei. Het soort vallei waar je geen deftige foto van kan nemen, maar je probeert het toch 20 keer.
Gisteren was Gaurav Jani hier ook toegekomen. Gaurav zou je de Indische Harald Denzel kunnen noemen.
Een avonturier pur sang. Een wandelende databank van Indische wegen en mooie plekken. En ook een heel vriendelijk man.
Zijn avonturen kan je hier bekijken: Dirt track productions

De overnachting in Sarchu zal ons lang bijblijven. Een Westerse mens is lichamelijk niet gewend om te slapen op 4200 meter hoogte.
Onze acclimatisatie in Manali bleek niet voldoende te zijn. Alle 4 hadden we een bijna slapeloze nacht.
Ik deel een tent met Hans en wordt 's nachts wakker met het idee dat Hans dood in slaapzak ligt. Mijn verstand faalt.
Hij kan niet dood zijn!
"Ik moet gaan kijken of hij misschien nog leeft! Als hij morgen ochtend dood is en ik moet toegeven dat ik dat 's nacht al vermoedde..."
Uiteindelijk kruip ik niet uit mijn warme slaapzak.
En Hans leeft de volgende ochtend nog ; maar wat een bizarre nacht. Onvoorstelbaar hoe realistisch zo een visioen is.

Het tentenkamp in de vallei van Sarchu Komt in de top van 3 van mooiste overnachtingsplaatsen Onbeschrijflijk landschap op wandelafstand van de tenten

Mijn reisgezellen

Chris Hans Bert Michel of Big Mike

Na 2 dagen Delhi volgden 5 reisdagen / woensdag 3 september t.e.m. dinsdag 9 september '08
Foto's van Hans, Chris, Bert en Big Mike
Ladakh 1 Ladakh 2 Ladakh 3 Ladakh 4 Ladakh 5 Ladakh 6
Ladakh 7 Ladakh 8 Ladakh 9 Ladakh 10 Ladakh 11 Kaarten

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Overzicht Een uitgebreid overzicht van mijn site.
Sitemap Voor regelmatige bezoekers.
Nieuws Laatste aanpassing: Januari 2014
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !