Big Mike meets Harald Denzel

Harald Denzel op de Croix de Fer

Op audiëntie bij de Paus van de Alpenpassen

Big Mike : Hallo Harald. Proficiat met de 22° editie van jullie Grosser Alpen Strassen Führer (GASF22). Onder avontuurlijke motorrijders is dit boek zeer bekend. Het is een uitgebreid naslagwerk over alle mogelijke wegen in het Alpengebied. Vergde het dit maal extra veel arbeid?
Harald Denzel : Zeker. Wij hebben GASF grondig herwerkt en uitgebreid. Meerdere nieuwe bestemmingen zijn toegevoegd zodat we op een totaal van 650 reisdoelen komen. Verder bevat het boek nu 297 kleurfoto’s waarvan er ongeveer 200 nieuwe zijn!
Onverharde passen (of delen v.e. pas) worden nu aangeduid met een “jeep-symbool”. De moeilijkheidsgraad (Schwierigkeitsgrade of SG) voor asfalt en onverhard worden zoals voorheen gequoteerd van 1 tot 5. Zo zijn bijvoorbeeld de Col de la Bonnette en de behoorlijk technische oostflank van de Stelviopas een SG 3 waard. Onverharde passen met SG 5 zijn uitzonderlijk en enkel berijdbaar op eigen risico.
Voortaan staat op elke pagina de naam van de streek, bijv. Vorarlberg, Dolomieten, Ligurië, Wallis, Alpes Maritimes. Het boek werd dus in zijn geheel nog praktischer.

Big Mike : Het boek wordt aangeprezen aan alle soorten reizigers. Van fietsers, motorrijders en autochauffeurs tot jeep- en buschauffeurs. Van welke bestuurders krijgen jullie het meeste respons?
Harald Denzel : Concreet kunnen wij niet becijferen welke groep de meeste interesse heeft voor ons boek. Wij krijgen bijna dagelijks lezersbrieven. Die zijn hoofdzakelijk van motorrijders. Daarnaast ook autochauffeurs, de klassieke jeepers en sinds kort ook de soft-roaders. Fietsers hebben dan weer veel interesse in onze grafieken met stijgingspercentages. Voor gemotoriseerde Alpenrijders is dit meestal minder belangrijk.

Big Mike : Kan jij ons iets meer vertellen over het ontstaan van Denzel Verlag en de Grosser Alpen Strassen Führer?
Harald Denzel : Mijn vader, Eduard Denzel, had steeds een grote passie voor het berijden van Alpenwegen. Per auto of per motorfiets. Hij deed zijn eerste verkenningen zelfs per fiets omdat hij toen nog geen auto had. De eerste uitgave van de “Grosser Alpen Strassen Führer” verscheen in 1956. Dit was de naoorlogse periode waarin mensen wilden reizen maar er niet veel geld voor hadden. Het Europees wegen netwerk was ook nog maar een fractie van het huidige. Meerdere grote passen waren nog niet aangelegd. Een handig naslagwerk om het reizen makkelijker te maken was zeer welkom. Momenteel is Denzel Verlag nog steeds een klein familiebedrijf en zijn wij blij dat we van onze hobby ons beroep hebben kunnen maken.

Big Mike : Harald, jij bent nu 44 jaar. Wanneer heb jij het roer van Denzel-Verlag overgenomen van jouw vader?
Harald Denzel : In 1988, mijn vader heeft nog wel meegewerkt aan de daaropvolgende uitgaven.

Big Mike : De Grosser Alpen Strassen Führer wordt ook wel eens “Der Denzel” of de Bijbel genoemd. Hoeveel voorbereiding vergt een nieuwe editie van “Der Denzel”?
Harald Denzel : Minstens 12 maanden. Het is dan ook onmogelijk om elk jaar een nieuwe, volledig herwerkte versie uit te brengen. In 2003 was ik samen met mijn vrouw, vier maanden op verkenningstocht. In totaal reden we meer dan 15.000 Km. Dit is zeker geen vakantie-uitstapje, hoe idyllisch dit ook mag klinken. Vier maanden lang noteer ik van elke pas de weggesteldheid en neem nieuwe foto’s. Sommige passen moeten we later opnieuw rijden indien het weer te slecht is voor mooie foto’s.
Het verzamelen van alle info gebeurt niet enkel door mijn vrouw en mij. Dat zou onmogelijk zijn. Wij kunnen gelukkig rekenen op enkele vrienden die ons informatie en foto’s bezorgen. In de winter spendeer ik vele avonden met het maken van schematische voorstellingen van de routes, grafieken en detailkaarten. Verder heb ik dan nog al mijn notities te verwerken en foto’s te selecteren.

Harald Denzel op de Col de la Bonnette   de Bijbel   Harald Denzel op de poort van de Tunnel du Parpaillon

Big Mike : Publiceert Denzel-Verlag hiernaast nog andere boeken?
Harald Denzel : Jawel. In augustus 2004 verscheen “Motorrad-Touren Westalpen”. Dit boek bevat 46 volledig uitgewerkte dagtrips. Zij variëren van 52 tot 265 km en liggen in Frankrijk, Italië en Zwitserland. Met gepaste trots meld ik dat in dit boek en in GASF22 enkele foto's van mij gebruikt worden.
“Motorrad-Touren Ostalpen” verscheen in 2003 en beschrijft 75 trips in Oostenrijk, Duitsland en het merengebied van Italië. Verder ook enkele trips in Zwitserland en Slovenië. Voorheen bestond enkel “Motorrad-Touren Alpen”; dit boek splitste ik dus op in twee aparte boeken. Van Zuid en Midden Duitsland bestonden reeds identieke boeken. In deze “Motorrad-Touren” boeken heb je per route een handige kaart. Je kan eventueel enkele trips combineren vanuit eenzelfde overnachtingsplaats. De meeste routes bevatten ook varianten en extra uitstappen. Zo kan je het geheel zelf langer of korter maken.
Voor de liefhebbers van onverharde wegen wordt er in deze boeken wel degelijk onderscheid gemaakt tussen licht en zwaar terrein. Dit wordt aangeduid door “Schotterstrecken” (onverhard, meestal ook te berijden met normale motorfietsen) of “Endurostrecken” (dit is technisch onverhard, grotere bodemvrijheid en stuuruitslag zijn wenselijk. Nooit te verwarren met cross-parcours!)

Harald Denzel en Jit op de Varaita Maira kamroute Harald Denzel op zijn R80 G/S Basic Colle Birrone. Zijn vrouw Thalanak, roepnaam Jit, Harald, Big Mike

Big Mike : Met welke motorfietsen rijden jullie?
Harald Denzel : Mijn vrouw rijdt met een Honda 650 SLR. Ikzelf met een BMW R80 G/S Basic. Mijn specifieke voorkeur. Voorheen had ik ook steeds een 80 of 100 G/S. Een recentere GS vind ik te zwaar voor de avontuurlijkste onverharde paden.

Big Mike : Is het motortoerisme de laatste jaren populairder geworden?
Harald Denzel : Zeker wel. Dit levert echter ook problemen op. Veel onverharde wegen leiden door kwetsbare flora en fauna. Waar het gemotoriseerd verkeer nog is toegelaten, is het heel belangrijk dat elke motorrijder zijn verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van de natuur. Maar ook tegenover wandelaars en mountainbikers natuurlijk. Rijd stapvoets als je andere bergliefhebbers ontmoet. Als we binnen enkele jaren nog toestemming willen krijgen om de mooiste onverharde Alpenpaden te berijden moeten we nu reeds respect betonen.

Big Mike : Harald, de afgelopen jaren heb ik het geluk gehad om o.a. Parpaillon, Pointe Sommeiller, Monte Jafferau en de Ligurische Grens Kam Route te berijden. Ik kende alle bestemmingen van jouw foto’s. Meermaals overviel me het gevoel dat ik een droom binnen reed. Ik wil je bij deze bedanken voor al de informatie die jij in jouw boeken verzamelt. Ik wens je nog veel plezier tijdens motortrips in de Alpen en veel succes met jouw boeken. Tot ziens.
Harald Denzel : Bedankt en nog veel rijplezier aan alle motorrijders in Nederland en België!

Enkele routes die ik reed dankzij de Denzel Grosser Alpen Strassen Führer:

Ligurische Grens Kam Route Pointe Sommeiller, 3050 meter hoog Pointe Sommeiller, 3050 meter hoog Monte Jafferau, 2802 meter hoog

Colle Birrone op Varaita Maira Kam Route Fort Pramand met zicht op Mont Chaberton Een Denzel klassieker, Col di Tenda

Als afsluiter overliep ik met Harald Denzel enkele specifieke Duitse woorden. Hierbij de vertaling van belangrijke termen en verkeersborden uit het Duits, Frans en Italiaans

Who is Big Mike? Een kleine toelichting over mezelf.
Overzicht Een uitgebreid overzicht van mijn site.
Sitemap Voor regelmatige bezoekers.
Nieuws Laatste aanpassing: Januari 2014
Copyright Big Mike Belgium : Gebruik van foto's of het plaatsen van een link naar deze site; enkel na schriftelijke toestemming !